Ska golfen ta inspiration av F1? Foto: Getty images

Krönika

JOHANSSON: “Därför lockar F1-konceptet”

Jesper Johansson resonerar kring ryktena om en ny världstour – som hämtar inspiration från Formel 1.

Text: Jesper Johansson • 2020-01-24 Uppdaterad 2020-01-25

”Stallet KPMG har efter två raka segrar nu pole position inför årets tredje deltävling. Men Nike har visat fin form på slutet och det ryktas om att det kommer ske en spelarförändring i truppen då Harbour Town är en golfbana som kräver precision före längd.”

Meningarna ovan betyder förstås ingenting och i dagens tävlingsgolf är de icke-fungerande. Men det här är kanske framtidens typ av bevakning när det kommer till idrotten.
Journalisten Geoff Shackelfords rapportering har väckt liv i ryktet om att en ny världstour för golf håller på att skapas i det tysta och en av de största förändringarna är att den hemliga gruppen som ska skapa ”omformateringen” av golf som idrott sneglar på Formel 1.

LÄS MER: Ny miljardtour diskuteras – kan efterlikna Formel 1

Den fartfyllda bilsporten och (vad många skulle säga) långsamma golfsporten har en del likheter, tro det eller ej.
Tävlingarna avgörs hela tiden på olika platser med olika förutsättningar och har en säsongslång liga baserad på resultaten av de olika deltävlingarna – FedEx Cup (PGA Tour), Race to Dubai (ET) och Race to CME Globe (LPGA) för att nämna några inom golfen. Båda sporterna är också individuella-ish.

Det finns förstås också enorma skillnader. Om vi bortser från det uppenbara ”bil och golfboll” kan man också snabbt konstatera att golfen har fler tävlingar med större startfält. Att de få F1-förare som finns har en garanterad startplats och att bilförarna representerar ett bilstall såsom Mercedes, Ferrari och Haas Racing.

Det är här någonstans jag blir nyfiken på vad golfen skulle kunna göra för att efterlikna Formel 1.
För det finns definitivt saker som lockar.

Enligt rapporterna ska det spelas tio deltävlingar i nya ”Tour de Force”, som världstouren möjligen skulle kallas, med 48 startande golfspelare.
Deltagarna skulle vara en del av en ”franchise”, ett ”stall” om man ska snacka F1-lingo. Det skulle skapas en serie för de individuella spelarna men också för de olika lagen, precis som det finns ett konstruktörsmästerskap i F1 – ett pris som utdelas till det stall som samlat ihop flest poäng under året.

Formel 1 och golf har faktiskt en del likheter, hur olika sporterna än är. Foto: Getty images

Utöver de fyra majortävlingarna skulle det alltså finnas tio tävlingar där världens 48 bästa spelare deltar. Och de skulle göra det både individuellt och under samma emblem.
Redan här har vi fått bort mycket av den problematik jag kan se i dagens vanliga 72-hålstävlingar – utdragna sändningar och för lite drama är inte ovanligt.
Med den nya uppdelningen skulle också intresse skapas då stallen till exempel skulle kunna ha sex spelare kontrakterade även fast det bara är fyra som ska spela. Då tvingas de rotera proffsen beroende på form, vilken typ av golfbana det är och hur motståndet ser ut att bli. Dessutom skulle de kunna värva spelare från varandra.

I Formel 1 finns det stall som är bra på olika saker. 2019 hade Ferrari en av de absolut bästa motorerna och var starka på raksträckor. I fatet hade de manövreringsförmågan i banornas tekniska partier.
Red Bull Racing var precis tvärtom – inte den snabbaste bilen men bäst när det kom till chikaner och hårnålar.

Kan golfen använda sig av kontrollcenter som kommunicerar med spelaren? Kan vi få lyssna på konversationen? Foto: Getty images

Golfstallen skulle kanske sättas samman på samma sätt. Ponera att ”Team Nike” satsar på långtslående vildhästar såsom Brooks Koepka, Dustin Johnson och Rory McIlroy medan ”Team KPMG” väljer spelare som inte är speciellt långa från tee men har en magisk känsla runt greenerna.
”Team Nike” skulle möjligtvis ha en fördel på de flesta banorna. Men om touren tänker till kan de välja banor där olika typer av golfare har fördel. Det skulle skapa ännu mer drama gällande laguttagningarna också.

Finansiellt tror jag att det här skulle vara möjligt att få ihop. Dels då det inte skulle vara så många deltävlingar. Dels för att de absolut största spelarna skulle kunna attraheras av den, vad jag förmodar, rejäla löneökningen.

Och om en spelare inte platsar bland de 48 bästa får de väl spela på PGA Tour eller European Tour och bevisa att de hör hemma bland eliten? Precis som nyanställda Formel 1-förarna dominerat i F2 eller IndyCar på vägen upp mot toppen.

Allt det här är förstås hypotetiskt och upplägget för nya, eventuella, världstouren är förstås inte spikad.

Men visst finns det något med F1-formatet som lockar?
Jag tycker nog det.


Text: Jesper Johansson • 2020-01-24
KrönikaTournyttEuropean TourKrönikaPGA TourTournytt
Scroll to Top