Utrustning

Allt du behöver veta om TaylorMades nya driver

Efter fyra år väljer TaylorMade att säga adjö till den framgångsrika M-serien. Den nya produktlinjen SIM kunde skymtas i bagar under Sentry Tournament of Champions på PGA Tour. Här är det viktigaste att veta om nya SIM-serien.

Text: Eric Franzén • 2020-01-06 Uppdaterad 2020-01-06

Vad är nytt i SIM-linjen?

Ja, efter fyra år med M-serien ska vi ny bekanta oss med SIM. Namnet är en förkortning av uttrycket ”Shape in motion” vilket understryker klubbornas aerodynamiska egenskaper. Driverns klubbhuvud bygger på en asymmetrisk sulform som ska minska luftmotståndet under nedsvingen. På undersidan finns en svagt böjd fena som medför att klubbhuvudets bakre del kunnat höjas upp vilket förbättrar de aerodynamiska egenskaperna. Konstruktionen bygger också på den ”inertia generator” som vidareutvecklats från föregående modeller där nu ytterligare vikt kunnat flyttas ut i fenan och därmed möjliggöra ett ökat tröghetsmoment (MOI-värde).

– M-serien var något av ett vägskäl för oss där vi började arbeta mer med nästa generationens lättviktsmaterial, vilket utvecklades allteftersom under seriens olika modeller. Under denna resa fick vi en bättre bild av hur vi skulle kunna använda med framtidens designmöjligheter – vilket bygger på geometri. Och SIM-serien bottnar i hur vi kan skapa nya geometriska former i klubbhuvudets design, säger Nick Bonfield, produktansvarig för drivers och metalwoods i Europa på Taylormade.  

Drivern har även laddats med annan välbekant Taylormade-teknologi. Twist Face såg dagens ljus i samband med M3- och M4-generationen och ökar de förlåtande egenskaperna genom att loftet varierar något från längst upp på tån och längst ner på hälen. ”Speed Injected” är en annan lösning från M-linjen som också kommer att leva vidare i SIM-familjen. Övergripande innebär detta att dessa drivers medvetet produceras med för högt COR-värde (trampolineffekt) som sedan regleras så nära den tillåtna gränsen som möjligt via material som injiceras i hål på träffytan.

Vad är skillnaden mellan SIM, SIM Max och SIM Max D?

Träffytorna på de tre drivermodeller som lanseras i SIM-linjen skiljer sig en aning från varandra. I jämförelse med SIM, som är den enda modellen med justerbart viktsystem, kommer SIM Max med en åtta procent större träffyta. På SIM Max D, som är den drawfrämjande modellen, är träffytan hela 18 procent större i jämförelse med SIM.  All tre kommer med Taylormades loft sleeve-konstruktion som möjliggör två graders justerbarhet av loft, lie och face angle.

– SIM är skapad för någon som söker aningen mindre spinn och troligen träffar mer i mitten av klubbhuvudet oftare. SIM Max vänder sig till den som vill ha ett lite mer förlåtande klubbhuvud vilket tas ytterligaste ett steg längre på SIM Max Draw, som har den största och djupaste träffytan i linjen, säger Nick Bonfield. 

Under PGA Tours årspremiär på Hawaii spelade Matthew Wolff, Colin Morikawa och Jon Rahm med SIM medan Dustin Johnson valde att stoppa ned en SIM Max med 10,5 graders loft i bagen.   

Våra första intryck av SIM:

SIM känns som en logisk vidareutveckling av M-seriens senaste modeller när klubbhuvudet placeras bakom bollen. Den dämpade färgen på kolfiberkronan och det klädsamt dova ljudet i träffen ligger helt i linje med detta. Effekten av den aerodynamiska designens förtjänster urskiljer sig inte omedelbart vid ett kortare test, utan är något som kräver djupare jämförelse framför en bollflyktsmonitor. Istället blir det klubbans kraftfulla känsla i träffytan och den efterföljande starka bollbanan som övertygar mer direkt.

När det gäller designen av sulan kan vi konstatera att likheterna med fjolårets Cobra F9 Speedback-driver och längre bakåt även Ping G-driverns Vortec-teknologi är märkbar. Flera tillverkare verkar helt enkelt gilla den här sortens konstruktion i sina försök att förbättra aerodynamiken hos klubborna.

Fairwaywoods och hybrider:

SIM-serien innehåller också tre olika fairwayswoods. SIM Fairway kommer med ett klubbhuvud i titanium vilket möjliggjort att hela 80 gram kunnat flyttats ned i sulan. SIM Max är skapad i stål och har ett något större klubbhuvud på 185 cc, men bygger likt SIM på en uppdatering av Taylormades klassiska suldesign V-Steel. SIM Max Draw är det största klubbhuvudet i serien på 190 cc och är främst skapad med fokus på att hjälpa spelare att neutralisera sin slice.

– Under åren har många nämnt den klassiska V-Steel-modellen som en av tidernas bästa fairwaywoods. Teknologin är fortfarande relevant. Den bygger på hur klubbans undersida interagerar med marken, säger Nick Bonfield. 

V-steel-sulan återfinns också i hybriden SIM Max Rescue, som kommer i fem olika loft mellan 19 till 31 grader.

Lär dig mer om SIM-klubborna i filmen nedan!

Drivers: 

SIM
I butik: 
7 februari 2020
Tillgängliga loft: 8°, 9°, 10,5°
Standardskaft: Mitsubishi Diamana S Limited 60 och Project X’s HZRDUS Smoke Green 70.
Rekommenderat pris: 5 900 kronor

SIM Max, SIM Max D
I butik: 
7 februari 2020
Tillgängliga loft: 9°, 10,5°, 12°
Standardskaft: Fujikura Ventus Blue 6, Ventus Red 5 och UST Mamiya Helium (SIM Max D).
Rekommenderat pris: 5 300 kronor

Fairwaywoods:

SIM
I butik: 
7 februari 2020
Tillgängliga loft: 14°, 15°, 19°
Standardskaft: Mitsubishi Diamana FW Limited 75.
Rekommenderat pris: 4 400 kronor

SIM Max, SIM Max D
I butik: 
7 februari 2020
Tillgängliga loft: 14°, 15°, 18°, 21°, 24° (SIM Max) 16°, 19°, 22° (SIM Max D)
Standardskaft: Fujikura Ventus Blue FW 6 och 5, UST Mamiya Helium FW (SIM Max D).
Rekommenderat pris: 3 000 kronor

Hybrider:

SIM Max Rescue
I butik: 
7 februari 2020
Tillgängliga loft: 19°, 22°, 25°, 19°, 28°, 31°
Standardskaft: Fujikura Ventus Blue.
Rekommenderat pris: 2 500 kronor


Text: Eric Franzén • 2020-01-06
UtrustningDriversHybriderTaylorMadeUtrustningWoods
Scroll to Top