5de48209bd9ec

Utrustning

Testat: Pings nya G-driver

Idag visar Ping upp de första bilderna på sin nya driverserie - G. Vi har redan testat vad den går för. Klarar den av att överglänsa populära G30?

Text: Oskar Åsgård • 2016-01-11 Uppdaterad 2016-01-11

G30 var en framgångsrik driver för Ping. Den nådde höga försäljningssiffror i flera marknader och togs väl emot av konsumenterna, där många uppskattade de förlåtande spelegenskaperna.

Med andra ord fanns stora skor att fylla nu när ingenjörerna i Arizona ska rulla ut efterträdaren.

Som förvånande nog inte heter G35, utan bara G.

Ett medvetet dra där Ping vill positionera sina respektive klubbserier – S, i och G – på ett liknande sätt som exempelvis BMW med sin 1-, 3- och 5-serie (osv.).

Den stora snackisen när G30-drivern introducerades sommaren 2014 var den nya kronkonstruktionen, med så kallade “turbulatorer” ovanpå klubbhuvudet. Poängen var ett luftflöde som höll sig närmare klubbhuvudet och minskade luftmotståndet som skapas i svingen.

Dessa hittas även på G-drivern, men har finjusterats något för att ytterligare minska luftmotståndet. Vidare har baksidan på klubbhuvudet försetts med en Vortec-design, en slags trubbig bakvagn på klubbhuvudet som minimerar luftsvallet bakom klubban. Totalt har man åstadkommit en minskning av luftmotståndet med 37 procent i träffen jämfört med G30.

Testat: Pings nya G-driver

Ett annat designmässigt framsteg i G-drivern är tjockleken på kronan som gjorts 0,43 millimeter tunn – ungefär som fyra hundrakronorssedlar staplade ovanpå varandra – vilket sparat åtta gram som kunnat ompositioneras för att flytta tyngdpunkten en bit längre bakåt och djupare i klubbhuvudet vilket ökat MOI-värdet med sex procent i höjdled och en procent i sidled.

– Det häftigaste är att vi tack vare den tunnare kronan och nya konstruktionen lyckades åstadkomma mätbara förbättringar gentemot G30, säger Marty Jertson, chefsingenjör på Ping.

Då är man förstås nyfiken på vad dessa förbättringar faktiskt motsvarar i verkligheten, längre ner hittar du data och intryck från vårt första test av G-drivern.

G-drivern har ett nytt skaft, döpt Alta 55, som standard. Det är ett av Pings egna skaft och har konstruerats med en hög balanspunkt för att ge en stabilare känsla. Precis som med G30-serien så kommer G-drivern i tre varianter, standardmodellen, SFT (Straight Flight Technology) med en hälviktning för att ge i krokarna av 11 meters slice-minimering jämfört med standardvarianten och LST (Low Spin Technology), som ska ge ungefär 400 rpm mindre spinn än i grundutförandet.

Den rekommenderade prislappen är 4 449 kronor för samtliga tre modeller och klubborna hittas i butik från början av februari.

Svensk Golf testar nya Ping G-drivern

Vid första anblick är det inte helt lätt att skilja G-drivern från föregångaren G30 (till vänster i filmklippet ovan). Formen på huvudet är väldigt snarlik, den sköna mattsvarta finishen är kvar och ovanpå hittas ett gäng “turbulatorer”. Så fort du slår den kommer du däremot att märka hur ljudet har dämpats märkbart, något som tilltalade mig skarpt. Ni som spelar med eller har testat G30 vet att den ger ifrån sig ett ganska kraftfullt ping i träffen.

När du börjar värdera och analysera bollträff och bollflykt är det uppenbart hur den här drivern bygger vidare på de attribut som G-serien kännetecknas av. Träffar mot tå och häl förlåts ganska precis så mycket som en driver klarar av att göra idag – utan att ännu ha slagit mig igenom alla årets nya drivers står det klart att det här är en driver som blir tuff att slå sett till hur snäll den är.

Med andra ord precis vad vi förväntar oss av G30-efterträdaren.

Men är den bättre än G30?

Här börjar det bli tuffare att ge entydiga svar. Jag fick chansen att slå ett par slag med en G30 och en G-driver med samma skaft (Ping Tour 65, 61 gram, S) och svingvikt (D3) för att göra det så direkt jämförbart som möjligt.

Så här läste mina snittvärden i TrackMan:

G30
Bollhastighet: 161,4 mph
Launch angle: 10,8 gr
Spinn: 2 964 rpm
Carry: 248,8 m
Total: 268,5 m

G
Bollhastighet: 161,9 mph
Launch angle: 11,2 gr
Spinn: 2 823 rpm
Carry: 249,5 m
Total: 269,7 m

Och jo, granskar vi siffrorna rakt uppochner så vinner G-drivern matchen. Men en närmare titt visar ju att det är en väldigt försiktig längdmässig övervikt till G-driverns fördel – 0,7 meter carry och 1,2 meter totalt. Om resultaten hade varit desamma om jag slagit 30 slag till med varje klubba är svårt att säga, men jag vore förvånad om någon skulle sticka ut särskilt mycket i förhållande till den andra.

Om jag stod i butiken i dag och skulle välja mellan de här två klubborna och prislappen var densamma skulle jag gå därifrån med G-drivern i handen. Inte i första hand på grund av testsiffrorna ovan, utan för att ljudet är klart skönare att lyssna till och att klubbhuvudets profil (som är något mer kompakt i längdled hos G jämfört med G30) gör att G-drivern sitter aningens bättre bakom bollen i mina ögon.


Text: Oskar Åsgård • 2016-01-11
UtrustningDriversPingTestUtrustning
Scroll to Top