5de3e59f90362

Utrustning

ÅSGÅRD: “Krångla inte till driverköpet”

Svensk Golfs chefredaktör Oskar Åsgård om att köpa ny driver och vad som är viktigt att fokusera på.

Text: Oskar Åsgård • 2019-03-25 Uppdaterad 2019-12-12

Ledaren publicerades ursprungligen i Svensk Golf nr 2 i mars 2019.

Dubbelkopplingslåda eller traditionell automatlåda? När jag häromåret skulle köpa bil kastades jag in i en värld med ett språk som jag inte behärskade. När vi sätter de sista tecknen på plats i årets drivertest är det uppenbart att flera säkert känner liknande förvirring inför sitt nästa driverköp. Behövs verkligen en träffyta som tagits fram med hjälp av maskininlärning, “turbulatorer” på kronan eller 1 770 möjliga placeringar av tyngdpunkten i ett och samma driverhuvud?

Här är några saker som är viktiga för alla att hålla koll på.

LOFT. Ta en titt på vårt specialtest. Vilket loft din driver har spelar oerhört stor roll för hur dina slag blir. Därför är det en tacksam utveckling att alla tillverkare nu gått ifrån trenden som varade i ett par år med att erbjuda bara ett huvud med exempelvis 10 graders loft som sedan kunde justeras +/- 2 grader. Majoriteten av modellerna i årets drivertest kommer i tre olika loftutföranden och är dessutom justerbara vilket ger dig ett större spann att välja från.

TRÄFFBILD. Bollhastighet är en avgörande pusselbit för hur långa drivar du kommer att slå. Det låter förstås banalt, men var någonstans på träffytan du träffar bollen har stor effekt på dess hastighet – även med moderna, förlåtande drivers. Var noga med att hitta en driver som du konsekvent kan träffa bra med och därmed få ut hög bollhastighet av.

Så gick årets drivertest till!

VIKTNING. Är det något som tillverkare tjatar sönder oss med i beskrivningen av nya klubbor så är det placeringen av (och möjligheten att påverka) tyngdpunkten i klubbhuvudet. Men det har faktiskt märkbar effekt. Pröva ett huvud som är viktat mot hälen för att motverka sliceskruv så får du se själv. Eller jämför ett klubbhuvud med tyngdpunkten närmare träffytan med ett där tyngdpunkten är placerad längre bak, jag vågar lova att du kommer se skillnad i spinntal, utgångsvinkel och därmed höjd och längd på slagen. För dig som är riktigt noggrann kan det vara värt att testa driverhuvuden som är olika tunga, mer massa i huvudet leder nästan alltid till högre bollhastighet. Men för att det ska översättas till längre slag gäller att du kan hantera tyngden och få bra fart och träffbild.

CUSTOM FITTING DÅ? Absolut, jag skulle inte rekommendera någon att köpa ny driver utan att prova den först. Utan det får du inte full valuta för den peng du investerar. Men oavsett om du gör en utprovning eller testar själv, tänk på att inte råka göra skeva jämförelser. Som att testa en driver med en viss typ av boll, rangeboll eller riktig, och jämföra resultaten rakt av mot en annan driver som du har slagit med helt andra bollar vid ett annat tillfälle, kanske även i väldigt olika lufttemperaturer om du testar utomhus. Eller att glömma bort snittet och bara fastna för drivern som levererar enstaka drömträffar.

VAD JAG SJÄLV VALDE? Det blev en dubbelkopplingslåda och hittills har bilen tagit mig från a till b utan större problem.

Lycka till med ditt nästa driverköp!

Läs 2019 års stora drivertest!



Text: Oskar Åsgård • 2019-03-25
UtrustningDriversKrönikaOskar ÅsgårdUtrustning
Scroll to Top